PENGAPLIKASIAN
PELBAGAI TEKNIK PENGAJARAN BAHASA
KAEDAH PENGAJARAN BAHASA MELAYU
SEKOLAH RENDAH
BMM 3117
BMM 3117
DEFINISI TEKNIK DRAMA
Sir John Pollock (1958)
- satu pertunjukan yang berlaku penyatuan antara lakonan dan pengucapan atau persembahan gerak laku, serta melakonkan atau meniru watak-watak.
- satu pertunjukan yang berlaku penyatuan antara lakonan dan pengucapan atau persembahan gerak laku, serta melakonkan atau meniru watak-watak.
- Drama
harus mengandungi persoalan, tindakan, perkembangan, dan klimaks serta
kesimpulan.
- Sering
digunakan dalam kaedah komunikatif dan kaedah yang berasaskan pendekatan
induktif iaitu kaedah terus, elektif dan audiolingual.
- Tujuan
utama adalah untuk melatih pelajar menggunakan unsur bahasa, unsur
paralinguistik (jeda, nada dan intonasi) dan bukan linguistik (mimik muka,gerak
tangan, kepala dan dll) dengan berkesan dalam sesuatu interaksi bahasa atau
perbuatan.
- Penggunaannya
dapat mendorong dan merangsang pelajar untuk menghubungkan perasaannya dengan
matapelajaran yang dipelajarinya.
- Pelajar
bebas meluahkan sesuatu, membuat penemuan, memberi dan berkongsi sesuatu.
- Drama berperanan sebagai ragam
pembelajaran iaitu sebagai salah satu alat bantu pengajaran dan pembelajaran.
- Dapat
menimbulkan keseronokan dan keberkesanan pembelajaran kepada pelajar, disamping
dapat menyuburkan sahsiah pelajar
MIMOS
- Lakonan
yang mengutamakan gerak laku seluruh anggota dan ekspresi muka bagi
menyampaikan idea, cerita, perasaan dan emosi pelakon tanpa dialog
- Penonton
membuat laporan tentang apa yang dilihatnya dengan menggunakan perkataan yang
tepat, ayat yang betul dan idea yang tersusun selepas aktiviti.
- Bahan
untuk aktiviti :
-Kisah pendek, bahagian –bahagian cerita petikan puisi, cerita panjang yang lengkap.
-Kisah pendek, bahagian –bahagian cerita petikan puisi, cerita panjang yang lengkap.
Contoh aktivti Mimos
i.Individu
Guru menyediakan beberapa situasi untuk dilakonkan oleh pelajar.
a) Anda sedang membaca surat khabar semasa angin bertiup kencang.
b) Anda sedang menonton satu perlawanan tinju, bola sepak atau silat.
ii.
Berpasangan
Guru memilih dua orang pelajar untuk beraksi. Seorang menjadi pelaku (aksi spontan) dan seorang menjadi bayang dalam cermin (mengikut aksi pelakon)
a) Seorang doktor sedang merawat pesakit.
b) Anda sedang memujuk seorang rakan yang sedang merajuk.
Guru memilih dua orang pelajar untuk beraksi. Seorang menjadi pelaku (aksi spontan) dan seorang menjadi bayang dalam cermin (mengikut aksi pelakon)
a) Seorang doktor sedang merawat pesakit.
b) Anda sedang memujuk seorang rakan yang sedang merajuk.
ARCA
Kamus dewan edisi keempat :
- Patung
yang menyerupai seseorang
- Bayang
yang terlihat di dalam cermin atau melalui kanta kamera.
- Bayang-bayang
yang terlihat ketika seseorang itu berkhayal.
- Gambaran
dalam fikiran atau pertalian fikiran yang dihasilkan dalam karya sastera.
IMPROVisASI(pengubahsuaian)
- Lakonan
secara spontan dalam kumpulan kecil yang mengisahkan kejadian , keadaan atau
situasi dalam kehidupan seharian.
- Melalui
teknik improvisasi kanak-kanak diransang untuk berinteraksi secara spontan
berdasarkan simulasi yang diwujudkan oleh guru.
- Kanak-kanak
juga digalakkan membina dialog sendiri serta mencipta situasi dengan ransangan
yang disediakan.
- Melalui
improvisasi juga, daya imaginasi dan kreativiti kanak-kanak dicerna secara
maksimum.
- Menurut
Som Hj. Nor (1994) improvisasi membawa maksud bertindak balas secara spontan
terhadap situasi yang tidak dijangka.Improvisasi boleh dijalankan berdasarkan
situasi, benda/alat, watak, petunjuk dan, biografi
Contoh aktiviti Improvisasi
- Improvisasi
berdasarkan petunjuk lebih sesuai untuk pelajar yang lebih dewasa. Daripada
petunjuk-petunjuk yang diberikan, pelajar dikehendaki mengimprovisasikan watak
yang diwujudkan daripada topi, rotan, televisyen, beg, buku dan lain-lain.
- Improvisasi
berdasarkan biografi ini juga sesuai untuk pelajar yang lebih dewasa. Biografi
seorang watak terkenal seperti Mahatma Gandhi mungkin dipilih.
- Setelah
berbincang satu babak dalam kehidupan watak itu mungkin diimprovisasikan.
Improvisasi boleh dijalankan secara berpasangan, tiga orang atau lebih.
- Improvisasi
berdasarkan situasi bermaksud satu situasi diberikan kepada pelajar secara
individu, pasangan atau kumpulan. Pelajar-pelajar ini diminta melakonkan
situasi yang diberi secara spontan.
- Improvisasi
berdasarkan benda/alat pula bermakna dengan menggunakan benda atau alat-alat
yang ada, pelajar diminta mengimprovisasikan satu misteri dengan alat tersebut
atau sekiranya pakaian digunakan pelajar dikehendaki mereka lakonkan watak yang
sesuai.
- Pakaian
yang digunakan di sini bukan untuk dipakai tetapi adalah untuk merangsang
pelajar menjadi lebih imaginatif.
Main Peranan
- Murid
melakonkan satu watak daripada satu suasana yang dipetik daripada peristiwa,
novel,cerita atau situasi.
- Murid
menghayati dan berlagak seperti watak dengan menggunakan laras bahasa yang
sesuai.
- Main
peranan ialah dramatisasi yang tiada kaitan atau penghafalan skrip, dimana
pelakon-pelakon cuba menyelesaikan atau menjelaskan situasi kepada kepada pelajar-pelajar
lain supaya mempraktikan kepada diri mereka berdasarkan peranan yang dimainkan
secara spontan.
- Proses
ini biasanya dimulakan dengan pemikiran masalah yang sesuai. Masalah ini
dikemukakan kepada pelajar dengan cara membacakannya atau memperlihatkannya
melalui filem, televisyen, mendengar rakaman dan sebagainya.
- Contoh
aktiviti Main Peranan
Contoh situasi:
a) Situasi menziarahi orang sakit
b) Situasi di pejabat sekolah.
SIMULASI
- Mempunyai
elemen-elemen dunia sebenar dan dapat dibentuk serta dipersembahkan di dalam
bilik darjah.
- Situasi
dilakonkan berdasarkan pemerhatian, pengalaman, dan pembacaan yang dilakukan
murid.
- Dalam
proses ini pelajar digalakan untuk memberi pendapat, cadangan, membuat keputusan
dan menyelesaikan masalah berdasarkan peranan yang dipertanggungjawabkan.
- Memberi
peluang kepada pelajar mengalami sendiri situasi dan masalah
- Contoh
aktiviti Simulasi
Contoh aktiviti :
a) Memandu kapal terbang
b) Menerima rawatan di wad kecemasan
TEATER BERCERITA
- Teknik
drama bercorak cerita yang dilakonkan secara spontan hasil gabungan antara
pencerita dengan pelakon.
- Pelakon
boleh membina dialog sendiri untuk menjadi cerita lebih menarik.
- Apabila
pencerita menyebut nama watak dalam cerita, boleh keluar ke ruang lakon
secara spontan sambil melakonkan aksi yang disebut oleh pencerita.
- Teknik ini sesuai untuk genre drama,
cerpen, novel, dan prosa klasik.
PENTOMIN
- Pentomin
adalah drama yang ditampilkan dalam bentuk gerakan tubuh atau bahasa isyarat
tanpa pembicaraan.
- Lakonan
situasi tanpa dialog, skripnya akan dibaca oleh murid lain yang mengiringi
lakonan tersebut.
- Memberi
peluang kepada murid untuk berlakon tanpa memikirkan masalah untuk menghafal
dialog.
Contoh aktiviti :
-Peristiwa malam kemerdekaan negara
Contoh aktiviti :
-Peristiwa malam kemerdekaan negara
MESTAMU
- Murid
melagukan sajak atau puisi tanpa muzik.
- Gunakan
melodi lagu yang diminati /popular dan gantikan lirik lagu dengan sajak atau
puisi yang dipelajari.
- Murid
lebih mudah mengingati sajak/puisi.
- Teknik
ini sesuai untuk puisi seperti sajak, pantun, syair, gurindam dan seloka.
DIKON
- Seorang
murid mendeklamasikan sajak atau puisi.
- Seorang
atau beberapa orang murid melakonkan aksi yang sesuai dengan maksud
sajak/puisi.
- Teknik
ini sesuai untuk sajak.
TEKNIK PERMAINAN BAHASA
Teknik Permainan Bahasa
- Permainan
bahasa adalah salah satu cara dalam mempelajari bahasa melalui teknik permainan.
- Penglibatan
dalam permainan telah memberi peluang kepada pelajar memperolehi latihan
intensif, pembelajaran bermakna dan sebagai alat dianogstik.
- Kebanyakan
aktiviti yang dijalankan akan menggunakan pelbagai kemahiran berbahasa pelajar
antaranya kemahiran mendengar, bertutur, membaca dan menulis.
Kepentingan Permainan Bahasa
- Bermain
untuk Perkembangan Fizikal. - Kanak-kanak berasa seronok dan gembira sewaktu
aktif menggunakan bahagian-bahagian anggota badan mereka
- Bermain
untuk Perkembangan Sosial dan Emosi -Dalam kehidupan sosial kanak-kanak,
bermain adalah pencetus kepada pembentukan perkembangan serta kemahiran sosial
dan emosi kanak-kanak.
- Bermain
untuk Perkembangan Kognitif
Prinsip-prinsip Permainan Bahasa
- Ada
kaitan dengan objektif pembelajaran.
- Sesuai
dengan umur dan kebolehan
- Arahan
permainan jelas
- Maklum
balas sesuatu perkara perlu diberi serta-merta
- Tempoh
permainan hendaklah relevan
- Menekankan
nilai murni
- Kelemahan
Permainan Bahasa
- Bosan
- Suasana
tegang boleh berlaku
- Alat-alat
permainan memerlukan wang
- Masa
yang panjang
- Kawalan
guru yang lemah
Langkah Pelaksanaan
Sebelum:
• Menentukan jenis permainan
• Cara permainan ( individu, pasangan, kumpulan )
• Syarat permainan masa, bahan, peraturan, petugas.
Semasa:
ÿ Peringkat awal, induksi set.
ÿ Peringkat pertengahan langkah pengajaran.
ÿ Peringkat akhir kemahiran pengukuhan
Selepas:
ÿ Menentukan semua bahan disimpan semula.
ÿ Perbincangan guru-pelajar.
• Menentukan jenis permainan
• Cara permainan ( individu, pasangan, kumpulan )
• Syarat permainan masa, bahan, peraturan, petugas.
Semasa:
ÿ Peringkat awal, induksi set.
ÿ Peringkat pertengahan langkah pengajaran.
ÿ Peringkat akhir kemahiran pengukuhan
Selepas:
ÿ Menentukan semua bahan disimpan semula.
ÿ Perbincangan guru-pelajar.
Contoh Permainan Bahasa
Membentuk Perkataan
Objektif: Supaya pelajar mahir membentuk perkataan daripada huruf-huruf yang
diberi.
Bahan: Kad yang mengandungi huruf tertentu.
Cara bermain: Berkumpulan
Langkah:
1. Setiap kumpulan pelajar diberi senarai perkataan yang tidak betul susunan ejaannya.
2. Mereka dikehendaki menyusun huruf-huruf yang diberi supaya membentuk
perkataan yang betul ejaannya.
3. Peruntukan masa tertentu untuk setiap soalan yang diberi.
Objektif: Supaya pelajar mahir membentuk perkataan daripada huruf-huruf yang
diberi.
Bahan: Kad yang mengandungi huruf tertentu.
Cara bermain: Berkumpulan
Langkah:
1. Setiap kumpulan pelajar diberi senarai perkataan yang tidak betul susunan ejaannya.
2. Mereka dikehendaki menyusun huruf-huruf yang diberi supaya membentuk
perkataan yang betul ejaannya.
3. Peruntukan masa tertentu untuk setiap soalan yang diberi.
Nota:
�� -Cara yang sama juga boleh digunakan untuk permainan membentuk ayat. Dalam
permainan ini anda perlu menyediakan kad-kad yang mengandungi perkataan untuk
disusun membentuk ayat yang betul.
�� -Cara yang sama juga boleh digunakan untuk permainan membentuk ayat. Dalam
permainan ini anda perlu menyediakan kad-kad yang mengandungi perkataan untuk
disusun membentuk ayat yang betul.
�� -Untuk meningkatkan tahap pencapaian pelajar, anda boleh memperuntukkan masa
yang singkat dalam satu-satu soalan. Keadaan ini juga boleh menambahkan lagi
tarikan dan keseronokan pelajar.
Permainan Teka Lakonan
Objektif: Melatih pelajar-pelajar berfikir dan berimiginasi dengan baik
Bahan: Kertas arahan (sampul)
Cara bermain: Kelas/berkumpulan
Langkah:
1. Pelajar duduk di tempat masing-masing.
2. Anda perlu membuat satu lakonan.
3. Pelajar diminta meneka apa yang dilakonkan oleh anda.
4. Kemudian anda perlu memilih seorang pelajar membuat lakonan berdasarkan
arahan dalam sampul yang dipilih.
5. Pelajar lain diminta meneka lakonan tersebut.
6. Seterusnya anda boleh melakukannya berdasarkan perlawanan kumpulan.
Kumpulan lawan akan meneka lakonan wakil kumpulan lain.
7. Penilaian dilakukan berdasarkan ketepatan meneka.
Objektif: Melatih pelajar-pelajar berfikir dan berimiginasi dengan baik
Bahan: Kertas arahan (sampul)
Cara bermain: Kelas/berkumpulan
Langkah:
1. Pelajar duduk di tempat masing-masing.
2. Anda perlu membuat satu lakonan.
3. Pelajar diminta meneka apa yang dilakonkan oleh anda.
4. Kemudian anda perlu memilih seorang pelajar membuat lakonan berdasarkan
arahan dalam sampul yang dipilih.
5. Pelajar lain diminta meneka lakonan tersebut.
6. Seterusnya anda boleh melakukannya berdasarkan perlawanan kumpulan.
Kumpulan lawan akan meneka lakonan wakil kumpulan lain.
7. Penilaian dilakukan berdasarkan ketepatan meneka.
TEKNIK LATIH TUBI
Teknik Latih Tubi
- Teknik
latih tubi adalah aktiviti pengulangan fakta-fakta atau kecekapan yang
dipelajari.
- Tujuannya
untuk mencapai taraf penguasaan kemahiran disampimg menjamin kekekalannya.
- Ia
sesuai digunakan untuk pengajaran Bahasa Kedua.
- Boleh
digunakan untuk mencapai sesuatu kemahiran seperti kemahiran melukis , menyebut
perkataan, ayat-ayat atau mengingat fakta-fakta penting.
- Melalui
teknik ini pelajar akan mengalami proses mendengar, melihat, memikirkan maksud
perkataan-perkataan serta fungsinya dalam situasi melalui penggunaan
perkataan-perkataan itu. Contoh, perkataan ‘perang’.
- Berasaskan
pengajaran bahasa dengar dan sebut (audiolingual) yang biasanya digunakan dalam
pengajaran bahasa kedua
- Teknik
ini dikenali juga dengan teknik menghafaz.
- Mengikut
teknik ini, perhatian akan diberikan kepada 5 aspek kebolehan menggunakan
bahasa iaitu :
1)
Sebutan (accent)
-Menyebut patah-patah perkataan atau sukukata dengan betul termasuk intonasi
yang membawa makna dalam sesuatu situasi.
2)Tatabahasa
(grammar)
-Penggunaan bahasa yang tepat mengikut hukum-hukum bahasa daripada semua aspek.
3)Perbendaharaan
kata (vocabulary)
-Meluaskannya dengan penggunaan imbuhan yang sesuai mengikut konteksnya dalam
situasi tertentu.
4)
Kefasihan (fluency)
-Menggunakan perkataan ,ayat dan frasa dengan cara spontan tanpa memikirkan
apakah maksudnya.
5)
Kefahaman (comprehension)
-Latihan memahami soalan dan memberikan jawapan
yang wajar
- Latihan latih tubi merupakan
kaedah instruksional yang berkesan sekiranya guru dapat menggunakannya dengan
betul dan sesuai dengan perancangan pengajaran mereka, iaitu:-
-Latih tubi diberikan dalam masa singkat iaitu di antara 10 hingga 15 minit
sahaja.
- Jumlah dan jenis latih tubi itu hendaklah bersesuaian dengan peruntukan masa
dan tahap kebolehan pelajar.
- Galakkan
pelajar-pelajar merekodkan kemajuan yang diperoleh melalui setiap aktiviti
dalam latih tubi itu.
- Galakkan penggunaan latih tubi yang berbentuk permainan atau menguji
kecekapan supaya menarik minat dan tidak membosankan.
- Pastikan pelajar faham mengapa mereka perlu menguasai sesuatu konsep atau
kemahiran dan ianya dapat dipermudahkan melalui latih tubi yang diberikan oleh
guru.
- Mengelakkan latih tubi yang berbentuk:-
- Membosankan dan kurang menarik.
- Terlalu lama dan banyak fakta yang terkandung di dalamnya.
- Sesuatu yang mendatangkan kesan negatif kepada pelajar seperti merasa
tertekan, tidak selesa atau kurang berminat mengikuti latihan tersebut.
- Antara
kelemahan teknik ini ialah ia menghadkan kebebasan berfikir dan menumpukan daya
kreativiti murid.
- Namun
begitu, teknik ini amat berguna dan sesuai untuk isi kandungan pengajaran yang
memerlukan ikutan dan ulangan.
- Guru
harus ingat bahawa teknik yang hendak digunakan itu harus ada dalam penguasaan
mereka, jika tidak, pengajaran yang hendak disampaikan itu akan menjadi tidak
berkesan dan membosankan.
TEKNIK BERCERITA
DEFINISI BERCERITA
- Menurut Kamus Dewan,cerita ialah
jalinan dan susunan mengenai kejadian atau hal-hal yang berlaku sama ada
betul-betul berlaku atau yang diada-adakan.
- Bercerita
pula merupakan perbuatan yang mengesahkan sesuatu cerita atau rangkaian sesuatu
peristiwa.
TEKNIK BERCERITA
- Teknik
bercerita untuk menyampaikan pelajaran merupakan teknik yang telah lama
digunakan.
- Teknik
ini mudah menarik minat kanak-kanak.
- Keadaan
yang sama juga boleh dilakukan semasa guru menyampaikan pelajaran kepada
murid-murid mereka.
- Biasanya
murid-murid akan lebih cepat menumpukan perhatian di samping menjadikan
pembelajaran dalam keadaan menyeronokkan.
- Merupakan
salah satu pendekatan yang sesuai digunakan untuk membina kecekapan berbahasa
kerana cerita merupakan sesuatu yang dapat menarik minat dan perhatian pelajar.
- Latihan
pemahaman, perluasan perbendaharaan kata dan tatabahasa dapat disampaikan.
- Dapat
meningkatkan penguasaan kemahiran mendengar, bertutur, membaca dan menulis
dikalangan pelajar.
- Perkembangan
cerita hendaklah diberi perhatian agar ada peringkat permulaan, kemuncak dan
kesudahan cerita.
- Perhatian
perlu diberi kepada teknik persembahan, suara, gerak laku dan kawalan mata.
- Suara
memainkan peranan yang penting iaitu suara harus dikawal supaya jangan mendatar
dan tidak menimbulkan kebosanan
TUJUAN BERCERITA
- Memotivasikan
serta menimbulkan minat murid untuk belajar.
- Melatih
murid menguasai kemahiran mendengar.
- Memupuk
nilai murni yang terkandung dalam cerita.
- Mewujudkan
suasana pembelajaran yang seronok dan gembira.
- Memperkaya
pengalaman murid melalui perkaitan cerita dengan kehidupan mereka.
- Menambahkan
bahan-bahan untuk murid menulis karangan.
LANGKAH-LANGKAH DALAM PERSEDIAAN
TEKNIK BERCERITA
- Pilih
cerita yang sesuai dengan umur, kecerdasan dan minat murid-murid. Kemudian
sesuaikan dengan isi pelajaran yang hendak disampaikan.
- Kaji
cerita itu dan cuba masukkan aspek-aspek bahasa yang hendak disampaikan itu ke
dalam cerita tersebut.
- Hafazkan
frasa-frasa, atau ayat-ayat yang penting atau lain-lain aspek bahasa yang
hendak disampaikan.
- Latih
bercerita seolah-olah guru berada di hadapan murid-murid sekurang-kurangnya
sekali sebelum menggunakan teknik ini.
- Guru
bercerita dalam keadaan yang selesa dan berikan penekanan kepada aspek-aspek
bahasa yang hendak diajarkan itu.
- Guru
boleh menggunakan gambar, objek-objek sebenar atau lain-lain alat bantu
mengajar.
- Sediakan
kad-kad perkataan, frasa-frasa atau ayat-ayat dan lain-lain yang berkaitan
dengan aspek-aspek bahasa yang hendak disampaikan untuk pengajaran seterusnya.
PERANCANGAN DAN PENGURUSAN SESI
BERCERITA
Sebelum bercerita :
- Pilih
cerita yang sesuai dengan topic pelajaran.
- Guru
penting menguasai bahagian-bahagian penting cerita secara berulang-ulang.
- Sedia
alat bantu mengajar.
Semasa bercerita :
- Gunakan
set induksi yang menarik ketika memulakan cerita.
- Gunakan
nada suara dan gaya yang sesuai agar suasana satu peristiwa dapat dirasakan.
- Pastikan
setiap murid memberi perhatian.
- Terapkan
nilai-nilai murni dalam cerita yang disampaikan.
Selepas bercerita :
- Uji
kefahaman murid secara lisan atau tulisan tentang cerita yang disampaikan.
- Adakan
perbincangan.
No comments:
Post a Comment