PELAKSANAAN AKTIVITI PENGAJARAN DAN PEMBELAJARAN BAHASA MELAYU
SECARA KONSTRUKTIVISME, KONTEKSTUAL & MASTERI
1.PELAKSANAAN AKTIVITI PENGAJARAN DAN
PEMBELAJARAN BAHASA MELAYU SECARA KONSTRUKTIVISME
PENGENALAN
• Konstruktivisme merupakan proses pembelajaran
yang menerangkan bagaimana pengetahuan disusun dalam minda manusia.
• Mengikut kefahaman konstruktivisme, ilmu
pengetahuan sekolah tidak boleh dipindahkan daripada guru kepada murid dalam
bentuk yang serba sempurna. Murid perlu membina sesuatu pengetahuan mengikut
pengalaman masing-masing.
• Pembelajaran adalah hasil daripada usaha murid
itu sendiri. Blok binaan asas bagi ilmu pengetahuan di sekolah ialah satu skema
iaitu aktiviti mental yang digunakan oleh murid sebagai bahan mentah bagi
proses renungan dan pengabstrakan.
• Fikiran murid tidak akan menghadapi
realiti yang wujud secara terasing dalam persekitaran. Realiti yang diketahui
murid adalah realiti yang dia bina sendiri.
• Murid sebenarnya telah mempunyai satu set idea
dan pengalaman yang membentuk struktur kognitif terhadap persekitaran mereka.
Untuk membantu murid
membina konsep atau pengetahuan baru, guru harus mengambil kira struktur
kognitif yang sedia ada pada mereka.
• Apabila maklumat baru telah disesuaikan dan
diserap untuk dijadikan sebahagian daripada pegangan kuat mereka, barulah
kerangka baru tentang sesuatu bentuk ilmu pengetahuan dapat dibina.
• Proses ini dinamakan konstruktivisme. Beberapa
ahli konstruktivisme yang terkemuka berpendapat bahawa pembelajaran yang
bermakna itu bermula dengan pengetahuan atau pengalaman sedia ada murid.
• Seorang guru perlu melaksanakan pengajaran
supaya murid dapat membina atau membentuk idea baru dan bukan menerima idea
tersebut dan murid menjana secara aktif makna daripada setiap satu pengalaman
yang dilalui dalam proses pembelajaran. Murid perlu asimilasikan idea baru atau
menyesuaikan (accommodate) idea yang sedia ada.
PRINSIP
KONSTRUKTIVISME
• Pembelajaran konstruktivisme dalam pendidikan
dapat melahirkan murid yang boleh membina pemahaman dan pengetahuan baru mereka
sendiri berdasarkan pengetahuan dan pengalaman sedia ada.
• Pembelajaran ini menjadikan murid lebih faham,
yakin, dan lebih seronok untuk terus belajar sepanjang hayat.
• Murid cuba memperoleh pemahaman mengenai
pengalaman baru & fenomena dengan cara membentuk atau membina makna
mengenai perkara tersebut.
Dalam konstruktivisme,
pembelajaran dilihat sebagai :
• Pengubahan idea,
• Pembinaan & penerimaan idea baru,
• Penstrukturan semula idea
sedia ada
Pandangan
konstruktivisme
• Murid membina atau membentuk idea baru dan
bukan menerima idea tersebut dan murid menjana secara aktif makna daripada
setiap satu pengalaman yang dilalui.
Amalan pengajaran
konstruktivisme
• Penggunaan data mentah & sumber primer,
berserta bahan manipulatif, interaktif & fizikal membolehkan murid-murid
memperoleh peluang serta membina pengalaman & kemahiran dalam membentuk
pengetahuan baru atau menstruktur semula konsep alternatif mereka.
• Tugasan pembelajaran yang melibatkan kemahiran
kognitif seperti mengelas & meramal akan meningkatkan kemahiran berfikir
peringkat tinggi, membantu murid membina konstruk sendiri sama ada melalui
proses asimilasi konsep baru atau mahupun menyesuaikan konsep sedia ada.
• Pengetahuan sedia ada murid membantu mereka
mengikuti pembelajaran seterusnya. Pembelajaran seterusnya direka bentuk
bersesuaian dengan perkembangan konstruk murid supaya proses pembelajaran
tersebut bermakna kepada mereka.
• Pengetahuan diperoleh secara kognitif &
interaksi dengan individu dan alam sekeliling.
• Pengetahuan diperoleh daripada kontradiski
mental yang terbit daripada interaksi murid dengan alam sekeliling
• Murid-murid membina idea atau konsep baru
berdasarkan pengetahuan yang lalu & sedia ada.
• Murid-murid memilih maklumat, membina
hipotesis & membuat keputusan melalui proses mengintegrasi & menyusun
pengalaman mereka ke dalam struktur mental yang sedia ada.
• Murid-murid mempunyai tanggungjawab terakhir
ke atas pembelajaran mereka sendiri.
2. PELAKSANAAN
AKTIVITI PENGAJARAN DAN PEMBELAJARAN BAHASA MELAYU SECARA KONTEKSTUAL
PENGENALAN
• Pembelajaran kontekstual ialah kaedah
pembelajaran yang mengaitkan isi pelajaran dengan pengalaman harian individu
masyarakat, dan alam pekerjaan.
• Pembelajaran kontekstual disampaikan dalam
persekitaran yang pelbagai, secara konkrit yang melibatkan latih amal dan
berfikir.
• Pembelajaran berlaku apabila murid berupaya menghubungkaitkan
pengetahuan baru secara bermakna dan menghayati kerelevanan pembelajaran dengan
kehidupan mereka.
• Pengajaran-pembelajaran kontekstual menegaskan
konsep pengajaran dan pembelajaran yang membolehkan guru menghubungkan
kandungan mata pelajaran dengan situasi sebenar. Ini akan memotivasi murid
untuk membuat perkaitan antara pengetahuan dengan kehidupan seharian mereka
sebagai ahli keluarga, warga masyarakat dan pekerja.
• Kaedah kontekstual, iaitu kaedah yang dibentuk
berasaskan maksud kontekstual itu sendiri, murid boleh memahami isi dan konsep
yang berkaitan dengan kehidupan seharian mereka.
• Menurut teori pembelajaran kontekstual,
pembelajaran hanya berlaku apabila murid memproses maklumat atau pengetahuan
baru dengan cara tertentu sehingga mereka memahami maksud dalam kerangka
rujukan mereka sendiri (memori, pengalaman dan tindak balas sendiri).
• Pendekatan pembelajaran dan pengajaran seperti
ini mengandaikan minda akan mencari maksud dalam konteksnya secara semula jadi,
iaitu berkait dengan persekitaran semasa seseorang itu. Ini berlaku dengan cara
pencarian hubungan yang diterima akal dan kelihatan bermakna.
• Ia menggalakkan pendidik memilih dan/atau
membina persekitaran pembelajaran yang menggabungkan seberapa banyak pengalaman
sosial, fizikal, psikologikal, ke arah mencapai hasil pembelajaran yang
diinginkan. Dengan demikian, murid menemui perhubungan yang bermakna antara
idea abstrak dan aplikasi praktikal dalam konteks alam yang nyata.
• Kaedah ini menyediakan pembelajaran secara
konkrit yang melibatkan aktiviti “hands-on” (aktiviti) dan pemikiran, iaitu
“minds-on” (Pusat Perkembangan Kurikulum, 2001). Modul yang diterbitkan oleh
Pusat Perkembangan Kurikulum (2001), antara lain menegaskan pembelajaran
kontekstual, murid akan melalui satu atau lebih daripada bentuk pembelajaran
yang berikut;
• R : (relating/menghubung kait), iaitu murid
belajar dalam konteks menghubungkaitkan pengetahuan baru dengan pengalaman
hidup.
• E : (experiencing/mengalami), iaitu murid
belajar dalam konteks penerokaan, penemuan dan reka cipta.
• A : (applying/mengaplikasikan), iaitu murid
belajar dalam konteks bagaimana pengetahuan atau informasi boleh digunakan
dalam situasi lain.
• C : (cooperating/bekerjasama), iaitu murid
belajar dalam konteks bekerjasama, memberi maklum balas dan berkomunikasi.
• T : (transfering/memindahkan), iaitu murid
belajar dalam konteks pengetahuan sedia ada dan menggunakan atau membina
daripada apa yang diketahui.
Umumnya, pembelajaran
kontekstual membolehkan (kelebihan):
• (i) pengajaran dan
pembelajaran lebih menarik;
• (ii) meningkatkan minat;
• (iii) pembelajaran realistik, praktikal;
• (iv) pengalaman konkrit, penglibatan langsung
murid; dan
• (v) menyuburkan pemikiran kreatif.
Kelemahan pendekatan
kontekstual
• (i) tahap kefahaman dan kesediaan guru
• (ii) kekangan masa -
persediaan dan mencapai matlamat
• (iii) sukar mendapatkan situasi pembelajaran
sebenar bagi item pengajaran dan pembelajaran;
• (iv) kawalan aktiviti pengajaran dan
pembelajaran murid menjadi semakin kompleks;
• (v) hanya sesuai dalam kalangan murid-murid
yang mempunyai tahap pencapaian tinggi
3. PELAKSANAAN
AKTIVITI PENGAJARAN DAN PEMBELAJARAN BAHASA MELAYU SECARA MASTERI
PENGENALAN
• Pembelajaran Masteri adalah pendekatan
pengajaran dan pembelajaran yang berfokus kepada penguasaan murid dalam sesuatu
perkara yang dipelajari.
• Melalui pembelajaran Masteri murid diberi
peluang untuk maju mengikut kebolehan dan kadar pembelajaran mereka sendiri
serta dapat mempertingkatkan tahap penguasaan pembelajaran.
• Pembelajaran Masteri merupakan suatu
pendekatan pengajaran dan pembelajaran bagi memastikan semua murid menguasai
hasil pembelajaran yang dihasratkan dalam suatu unit pembelajaran sebelum ke
unit pembelajaran seterusnya.
• Pendekatan ini memerlukan proses pengajaran
dan pembelajaran yang terancang dan berkualiti serta berpandukan tahap
penguasaan murid.
• Model Pembelajaran Masteri dimulakan dengan
Penentuan Hasil Pembelajaran, dan diikuti dengan Pengajaran dan Pembelajaran.
• Tujuan menentukan hasil pembelajaran murid
adalah untuk memastikan semua murid berjaya menguasai pengetahuan dan kemahiran
yang diberikan dengan kadar kemampuan biasa seseorang murid di tahap tersebut.
MODEL PEMBELAJARAN MASTERI
MODEL PEMBELAJARAN MASTERI
Kriteria penentuan hasil pembelajaran:
• Berdasarkan Sukatan Pelajaran
• Dalam bentuk tingkah laku yang boleh diukur
• Secara eksplisit, jelas dan terperinci
• Dalam domain kognitif, efektif dan psikomotor
Faktor penentu pengajaran dan pembelajaran:
• Kemudahan dan keupayaan murid yang berbeza
• Kepelbagaian kaedah pengajaran dan
pembelajaran
• Kemudahan yang sedia ada
• Masa yang diperuntukkan
Penilaian terhadap murid:
• Mengesan pencapaian murid
• Mengenalpasti murid yang cerdas, sederhana dan
lemah.
• Mengesan sama ada hasil pembelajaran telah
dikuasai
• Mengenalpasti sebab kelemahan murid dalam satu
unit pembelajaran.
• Menentukan pengayaan dan pemulihan
• Menentukan keberkesanan
kaedah pengajaran dan pembelajaran
Mengadakan tindakan susulan:
• Pengayaan
• Pemulihan
• Pengukuhan
Peranan dan Tugas Guru Dalam Pembelajaran
Masteri
• Peranan guru adalah sebagai pemimpin, pengajar
dan fasilitator pembelajaran.
• Guru tidak perlu membuat perubahan yang besar
dalam melaksanakan pembelajaran masteri kerana lengkah-langkah tersebut di atas
sudah disarankan dalam KBSR dan KBSM secara tersirat.
Tugas guru dalam
pelaksanaan pembelajaran masteri ialah:
• Menentukan hasil pembelajaran untuk dikuasai;
• Mengubahsuaikan kaedah atau aktiviti
pengajaran dan pembelajaran untuk pembelajaran masteri;
• Melatih pelajar dalam kemahiran belajar dan
kemahiran berfikir supaya mereka dapat menjadi pelajar berdikari;
• Mengenal pasti pelajar yang belum dan sudah
menguasai apa yang diajar melalui ujian diagnostik;
• Menjalankan aktiviti pemulihan dan pengayaan; dan menilai prestasi pelajar melalui ujian sumatif.
Peranan dan Tugas Pelajar dalam Pembelajaran Masteri
• Peranan pelajar ialah sebagai seorang pelajar berdikari yang boleh merangsang diri untuk belajar dan menguasai apa yang diajar.
• Dalam pembelajaran masteri seseorang pelajar harus belajar dan bukan bertanding di antara satu sama lain dan ini dapat dilakukan melalui pembelajaran koperatif dengan rakan-rakan sebaya dalam kumpulan.
• Tugas pelajar dalam pembelajaran masteri ialah dia harus:
• Menjalankan aktiviti pemulihan dan pengayaan; dan menilai prestasi pelajar melalui ujian sumatif.
Peranan dan Tugas Pelajar dalam Pembelajaran Masteri
• Peranan pelajar ialah sebagai seorang pelajar berdikari yang boleh merangsang diri untuk belajar dan menguasai apa yang diajar.
• Dalam pembelajaran masteri seseorang pelajar harus belajar dan bukan bertanding di antara satu sama lain dan ini dapat dilakukan melalui pembelajaran koperatif dengan rakan-rakan sebaya dalam kumpulan.
• Tugas pelajar dalam pembelajaran masteri ialah dia harus:
- tahu akan hasil pembelajaran untuk dikuasai
- belajar dengan tekun, tabah dan bermotivasi
- betul-betul memahami dan menguasai apa yang diajar
- memberitahu guru tentang perkara yang belum difahami atau dikuasai
- membuat kerja pemulihan atau kerja pengayaan
yang diberi
• Pelajar harus diberi latihan dalam kemahiran
belajar dan kemahiran berfikir supaya mereka dapat menjadi pelajar
berdikari.
• Sumber
• 1- Kaedah Pengajaran Bahasa Melayu Sekolah
Rendah
•
Posted
by Tan Lee Hong at 10:18
No comments:
Post a Comment